פדגוגיה ישראלית

מסע ישראלי פועל על פי פדגוגיה ישראלית שפותחה ע”י צוות מסע ישראלי. בבסיס הפדגוגיה מתקיים חיבור מיוחד בין תכנים העוסקים בזהות האישית החברתית והלאומית לפעילות חווייתית בעלת עוצמה המגבירה את כוחו של המסע. השילוב הייחודי בין מרכיביו הסגוליים של המסע מעניקים לו כוח לחולל חוויות מפתח ולשנות את זהותם ואת תפיסותיהם האישיות והחברתיות של המשתתפים בו.

פדגוגיה ישראלית

  1. מעגלי שיח – הצומחים מתוך אוסף חוויות המסע הקשורות לזהות – כאן ועכשיו! מעגלים המאופיינים ב: שיח עם המשתתף ולא אל המשתתף, שיח שיוויוני, מאפשר ומכיל – כולם במעגל שווים, דיאלוג של הבהרת ערכים ונטילת אחריות עליהם.
  2. הדרכה המשלבת הוראת דרך והנחיית קבוצות – המדריך הוא חלק מהמעגל
  3. שותפות והובלה – במוקד המסע מצויים המשתתפים המהווים את מרכז המעגל והשיח.
  4. אינטנסיביות – חוויה אינטנסיבית של ישראליות מ”נץ החמה”, הדורשת מאמץ והירתמות מהמשתתפים.
  5. פשטות – ממנה צומחת חווית מסע מטלטלת.
  6. תהליך עומק דינמי – אישי וקבוצתי הצומח מהמשתתפים במסע.
  7. רגש – למידה מבוססת רגשות בשילוב חוויה אותנטית.
  8. חיבור ייחודי בין תוכן לחוויה.
  9. פעילות מאתגרת זהות המתרגמת ערכים לפעילות.

הפדגוגיה הישראלית מפצחת שני היבטים הקשורים באופן הדדי. הראשון “מה עובד” על הישראלים או מהו הצורך שלהם בלמידה משמעותית; ובמקביל פיתוח מענים פדגוגיים ייחודיים המניעים ללמידה בלתי‑פורמלית, שמרביתם טרם התנסו בה. על בסיס פדגוגיה זו פותחו בשנים האחרונות מסעות לקהלים מגוונים בהם קהלים מבוגרים, הנהלה ועובדים בחברות עיסקיות, ארגונים ועמותות שונות בארץ ובתפוצות.

מסע ישראלי: שישה מעגלי זהות ושייכות

ימי המסע מוקדשים לליבון ולבירור מעגלי הזהות והשייכות השונים הקשורים בכל משתתף. היציאה לשטח מהווה מצע לבירור יחסו של המשתתף אל כל אחד מששת מעגלי הזהות והשייכות.

המעגל הראשון במסע מוקדש לעיסוק בעולמם הפנימי של המשתתפים, מתמקדים באני, תכונותיי ויכולותיי, האני שהנו הגרעין שסביבו מתגבשים מעגלי הזהות בחיי. מעגל השייכות השני הוא הקבוצה, במעגל זה שם צוות המסע דגש על יחסי הגומלין בין המשתתפים לאנשים בסביבתם הקרובה. המעגל השלישי עוסק במעגל השייכות של הקהילה, כאשר כקהילה מוגדרת הסביבה שבה המשתתפים חיים, אך אינם נמצאים בקשר ישיר עם החיים בה. השאיפה היא כי מתוך חווית היום ששיאה פעילות קהילתית התנדבותית יכירו המשתתפים ביכולתם לפעול בקהילתם גם בתחומים פשוטים ויומיומיים. הדגש המרכזי ביום זה מושם על עשייה למען החברה ומטרתו לחזק את תחושת החיבור לקהילה והרגישות לנעשה סביבם. המעגל הרביעי  עוסק ב “אני והעם בארץ”. מתוך היכרות עם סיפור העם בארץ מבררים המשתתפים את הקשר האישי שלהם לארץ – משמעותו לחייהם ועל מה הוא מבוסס. יום זה  כולל סיור רגלי באתרי ההתרחשות של סיפורים בהיסטוריה, החל בתקופת התנ״ך, דרך בית שני, המשנה והתלמוד וראשית הציונות, וכלה בימינו. במשך היום מודגש החיבור לארץ ישראל מתוך חוויה אישית היסטורית, משפחתית ותרבותית, תוך בירור הזיקה האישית והלאומית למקום. המעגל החמישי מאורגן סביב נושא “אני והמדינה”, המסר הערכי הוא העצמת תחושת השייכות למדינת ישראל וכמדינה שעצם קיומה אינו מובן מאליו וכי עולם ערכים עשיר ועמוק מנחה את מהלכיה. המעגל האחרון במסע מעגל “אני והיהדות” עוסק בבירור בחינה מחודשת והבנת משמעותה של היהדות בחיינו.

ניתן לקרוא בהרחבה על הפדגוגיה הישראלית בספר “מסע ישראלי” מאת פרופ’ גד יאיר בהוצאת “ידיעות ספרים”.

יעניין אותך גם

עיצוב: נעה אלבז, סטודיו דוב אברמסון © | פיתוח: בינטרנט

הצטרפו למסע ישראלי